Algemeen

Deze algemene voorwaarden zijn bedoeld om de betrekkingen te regelen tussen LOCASUN, een Franse vereenvoudigde aandelenvennootschap met een kapitaal van 1.000.000 euro, met maatschappelijke zetel te 24 rue des Jeûneurs 75002 PARIS Frankrijk, onder nummer 488 157 389 ingeschreven bij het handelsregister te Parijs, en personen die handelings- en wilsbekwaam zijn en willen profiteren van vakantiediensten zoals hieronder beschreven (hierna de "Klant").

LOCASUN biedt vakantiediensten en meer in het bijzonder accommodatiediensten van allerlei aard (huizen, appartementen, stacaravans, boten ...) gelegen in Frankrijk en Europa en daarbuiten (hierna de “verblijfsdiensten").

Hiertoe exploiteert LOCASUN de website die toegankelijk is op www.locasun.fr (hierna de “website" - en de vertaalde versies ervan), waarop zij tegen betaling accommodatie (hierna de “accommodatie") aanbiedt voor een periode die overeenkomt met die van het verblijf (hierna het “verblijf").

Deze algemene voorwaarden worden aangevuld met specifieke documenten (met name het huurcontract en de toegangsvoucher), die aan de klant of aan de personen die de accommodatie betrekken (hierna de “gasten") worden overhandigd en die samen met dit document het contract vormen dat de klant verbindt met LOCASUN.

Elke reservering bij LOCASUN houdt de aanvaarding zonder voorbehoud in van deze algemene voorwaarden.

De reservering van een Accommodatiedienst gebeurt op de Site door de Klant volgens de volgende procedure:
- reservering en keuze van accommodatie ;
- indicatie van het aantal nachten of weken en vakantiegangers;
- Het controleren van de details van de boeking, de totale prijs;
- betaling van de prijs van de woondienst of een aanbetaling op de prijs van de woondienst;
- raadpleging en aanvaarding van de Algemene Voorwaarden voordat de Klant de reservering valideert;
- validering van de reservering door de Klant ;
- de Klant een e-mail sturen met een samenvatting van de reservering.

LOCASUN behoudt zich het recht voor om om juridische redenen aan Klanten en/of Vakantiegangers bepaalde persoonlijke gegevens te vragen (geboortedatum, kenteken, paspoortnummer, enz.).

De Klant verbindt zich ertoe alle bij de reservering gevraagde informatie in te vullen en verklaart dat de verstrekte informatie waarheidsgetrouw en juist is.

De aangeboden Accommodaties zijn beschikbaar in kleine hoeveelheden en worden in real time beheerd op de Site. De aangeboden Accommodatie kan onbeschikbaar worden als meerdere gebruikers tegelijkertijd reserveren. De eerste gebruiker die reserveert heeft voorrang. De Klant die vooraf een Accommodatie heeft gereserveerd die niet meer beschikbaar is, wordt hiervan door LOCASUN per e-mail op de hoogte gesteld en krijgt de betaalde bedragen onmiddellijk terugbetaald. Hij ontvangt voorstellen voor een andere accommodatie.

De LOCASUN bevestigt de reservering door binnen 72 uur een samenvatting van de huurovereenkomst per e-mail aan de Klant te sturen met vermelding van het aantal nachten, de begin- en einddatum van het Verblijf en de prijs van de dienst (hierna de "Huurovereenkomst").

Overeenkomstig artikel L221-28 van het consumentenwetboek en andere wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen die van toepassing zijn op het sluiten van online reis- en vakantieovereenkomsten, is het herroepingsrecht van 14 dagen niet van toepassing op de levering van accommodatiediensten. Bijgevolg beschikt de Klant niet over een herroepingsrecht in het kader van het sluiten van een huurovereenkomst met LOCASUN.

Zodra het saldo van de prijs van de Accommodatie volledig is betaald, ontvangt de Klant een toegangsbewijs waarop de contactgegevens, data en tijdstippen van aankomst en vertrek zijn vermeld (hierna het "Toegangsbewijs").

De Klant kan te allen tijde het verloop van zijn reservering en alle bijbehorende informatie raadplegen via zijn online-account die hij eerder heeft aangemaakt, in de rubriek "mijn reserveringen".


2.1  Prijzen

De prijs van de Accommodatiedienst omvat de prijs van de Accommodatie, de administratiekosten en, indien u dit wenst, het abonnement op een annulerings- en/of omniumverzekering zoals beschreven in artikel 5 (hierna de "Prijs").

De prijzen zijn inclusief BTW tegen het op de dag van de reservering geldende wettelijke tarief en moeten in euro's worden betaald.

2.2  Betaling van de prijs

De betaling kan geschieden in termijnen zoals hieronder beschreven, behalve in het geval van speciale boekingen, waarvoor de volledige Prijs op het moment van de boeking moet worden betaald (hierna de "Speciale Boeking").

De bijzondere voorbehouden betreffen de volgende drie hypothesen:
- de reservering is uiterlijk vijfendertig (35) dagen voor de aankomstdatum gemaakt datum van aankomst, (de datum van aankomst is de eerste dag van het Verblijf, hierna de "Datum van de "Aankomstdatum");
- de totale prijs van de Woondienst is strikt lager dan tweehonderd euro (€ 200);
- de advertentie van de Accommodatie vermeldt in de rubriek "Contact" een van de twee volgende CODE TO": 160, 171, 271 of 317.

Betalen kan met een creditcard (CB, Visa of Mastercard), bankcheques of vakantiebonnen, bankoverschrijving, telefonisch met een adviseur, of paypal. adviseur, of paypal.
Wanneer de Klant kiest voor betaling via paypal, moet hij betalen de volledige prijs van de Hostingdienst.

Voor alle andere betaalmiddelen kan de Klant :
- ofwel de volledige prijs van de accommodatiedienst op het moment van de boeking reservering;
- of in termijnen als volgt:
. 30% van de prijs van de accommodatie op de dag van de reservering, alsmede en een eventuele annulerings- en/of multirisicoverzekering, indien afgesloten; en indien deze is afgesloten;
. 70% van de prijs van de accommodatie te betalen uiterlijk vijfendertig (35) dagen voor de datum van aankomst, alsmede de toeristenbelasting indien deze door geïnd door LOCASUN.

Indien de Klant kiest voor betaling per bankcheque, bankoverschrijving of vakantiecheques, ontvangt hij een prijsopgave. Indien de Klant kiest voor betaling per bankcheque, overschrijving of vakantiecheques, ontvangt hij een prijsopgave. De Accommodatie wordt echter pas pas gereserveerd zodra LOCASUN de betaling voor de Accommodatie:
- de Klant kan dan overgaan tot een betaling per kredietkaart of paypal creditcard of paypal, zodat de aanvraag onmiddellijk kan worden verwerkt. Ten tweede, nadat LOCASUN de bankcheques of vakantiecheques heeft ontvangen en verzilverd cheques of vakantiecheques zal LOCASUN de bankrekening van de cliënt crediteren met bedragen van de cliënt van de bedragen die overeenstemmen met de bedragen van de geïnde cheques;
- indien de Klant de Woondienst niet wenst te reserveren door betaling per creditcard of paypal en volstaat met het sturen van de cheques of bankoverschrijving naar LOCASUN of bankoverschrijving naar LOCASUN stuurt, neemt hij/zij dan het risico dat de Accommodatie waarin hij/zij geïnteresseerd was waarin hij/zij geïnteresseerd was door een andere, meer ijverige klant wordt gereserveerd. De huurprijs kan ook veranderen tussen het moment waarop de Opdrachtgever de offerte ontvangt en het moment waarop Locasun de betaling ontvangt. De Klant is op de hoogte van deze mogelijkheid en kan besluiten de extra kosten te betalen, zijn verblijf kosteloos te annuleren of uit te wijken naar een andere accommodatie.


De door LOCASUN geleverde Hostingdienst bestaat uit de verschillende onlosmakelijk in de Huurovereenkomst genoemde diensten en omvat :
- de verstrekking van accommodatie;
- de levering van meubilair voor de accommodatie.

De foto's van de Accommodatie die op de Site worden gepubliceerd of die per e-mail samen met het Huurcontract of de Toegangsvoucher worden verstuurd, vormen een illustratie van de Accommodatie. De foto's van eenzelfde advertentie kunnen betrekking hebben op verschillende bijna identieke accommodaties. Het is dus mogelijk dat de Accommodatie niet exact overeenkomt met de afbeeldingen (qua indeling, opstelling, decoratie, enz.).

De inrichting van de Accommodatie komt mogelijk niet in alle opzichten overeen met die op de genoemde foto's. LOCASUN garandeert dat de Accommodatie evenveel bedden bevat als het maximum aantal Vakantiegangers dat voor de Accommodatie is voorzien. Het op de foto getoonde type slaapgelegenheid (tweepersoonsbedden, eenpersoonsbedden, stapelbedden, slaapbanken) kan echter niet worden gegarandeerd.

Het maximale gebruik van een Hosting kan leiden tot minder comfort, hetgeen de Klant uitdrukkelijk erkent en aanvaardt.

Indien de beschrijving de aanwezigheid van tuinmeubilair vermeldt, garandeert LOCASUN niet dat dit meubilair overeenkomt met het maximum aantal vakantiegangers dat voor de betreffende accommodatie is gepland.

Indien een televisie in het huurcontract is vermeld, kan LOCASUN niet garanderen dat de verschillende kanalen in verschillende talen kunnen worden ontvangen.

De beschrijving van de Accommodatie vermeldt ook, in het bijzonder voor de Accommodaties gelegen in toeristische residenties, de aangeboden diensten (bijvoorbeeld zwembaden of restaurants) die toegankelijk zijn tijdens het hoogseizoen. Tijdens het laagseizoen of in geval van slecht weer, schoonmaak, onderhoud of lage opkomst kunnen de aangeboden diensten minder talrijk zijn, hetgeen de Vakantieganger erkent en aanvaardt.

Vakantiegangers die de specifiek geformuleerde zwemregels in acht moeten nemen, worden erop gewezen dat niet alle buitenlandse wetgeving voorschrijft dat zwembaden veilig moeten worden gemaakt. LOCASUN kan voor deze feiten niet aansprakelijk worden gesteld.

Gezien de diversiteit van de op de LOCASUN aangeboden Accommodatie kan LOCASUN niet garanderen dat deze geschikt is voor de opvang en het verblijf van personen met beperkte mobiliteit of ouderen die speciale hulp nodig hebben. De Klant kan contact opnemen met LOCASUN om na te gaan of de betreffende Accommodatie dit toelaat, waarbij de Klant zelf moet zorgen voor hun veiligheid en toezicht.

De moeilijkheden die de Klant of de Vakantiegangers ondervinden als gevolg van de inrichting van de accommodatie (smalle trappen, geen lift, onverharde wegen, enz.) vallen niet onder de verantwoordelijkheid van LOCASUN, aangezien de accommodatie wordt betrokken zoals zij is. LOCASUN is niet aansprakelijk voor moeilijkheden die de Klant of de Vakantiegangers ondervinden ten gevolge van de inrichting van de accommodatie (smalle trappen, ontbrekende lift, onverharde wegen...), aangezien de accommodatie wordt aangeboden zoals zij is.


LOCASUN biedt twee speciale pakketten aan voor bepaalde bergvakanties. Deze opties zijn echter niet voor alle verblijven beschikbaar.

Indien aangeboden bij de online reservering, heeft de Klant de mogelijkheid om in te schrijven op de volgende aanbiedingen:
- verhuur van skimateriaal ;
- aankoop van een liftpas (hierna de "pas").

4.1  Verhuur van skimateriaal

Met de huur van skimateriaal kan de Klant voor zijn rekening of die van de Vakantiegangers skimateriaal huren voor gebruik in het skigebied tijdens de duur van het Verblijf.

Voor de huur van skimateriaal zijn er verschillende soorten aanbiedingen (economisch, evolutie, sensatie en uitmuntendheid) waarbij alleen ski's, alleen schoenen of het volledige pakket kunnen worden gehuurd. De prijs van de aanbiedingen varieert naargelang het betrokken skigebied.

De Klant kan inschrijven op de huur van materiaal tot de dag voor de Aankomstdatum.

De Cliënt verklaart dat hij/zij in staat is de uitrusting persoonlijk te gebruiken en ontslaat LOCASUN van elke aansprakelijkheid ter zake. De keuze en de huur van de uitrusting vallen uitsluitend onder de verantwoordelijkheid van de Klant.

De Klant verbindt zich ertoe het gehuurde materiaal met zorg te gebruiken en alle nodige voorzorgen te nemen om schade aan het materiaal te vermijden. De Klant neemt de materiële en wettelijke bewaring van het gehuurde materiaal op zich. De Klant is dus volledig verantwoordelijk voor het gehuurde materiaal, vanaf de afhaling tot de teruggave ervan.

De Cliënt die de uitrusting huurt, is verplicht de veiligheids- en onderhoudsvoorschriften voor het gebruik van deze skiuitrusting na te leven. De Cliënt erkent dat de uitrusting niet mag worden uitgeleend of onderverhuurd.

De Klant zendt het materiaal terug:
- op de aangegeven datum voordat de locatie sluit;
- in goede staat en in goede staat van werking, d.w.z. zonder andere wijzigingen dan normale slijtage als gevolg van een normaal gebruik van de apparatuur overeenkomstig haar bestemming.

Het is de Klant verboden om gehuurd materiaal te vervangen door vervangend materiaal.

De Klant wordt erop gewezen dat het materiaal genummerd of gemerkt is en met dezelfde nummers en merktekens moet worden teruggestuurd.

In geval van niet-teruggave van het materiaal of een deel ervan, of van verslechtering van het materiaal waardoor het niet meer kan worden gebruikt, is de Klant het bedrag verschuldigd dat overeenkomt met de nieuwwaarde van de genoemde producten.

4.2  Een pakket kopen

De aankoop van een skipas geeft de Cliënt, de houder namens hem en de vakantiegangers, het recht de in gebruik zijnde skiliften in het skigebied te gebruiken voor de duur van de vakantie.

Op vertoon van bewijsstukken (identiteitsbewijs of gezinsboekje) worden verschillende skipas-tarieven (over het algemeen jeugd, student, volwassene, gezin) aangeboden tegen prijzen die per skigebied worden vastgesteld. Een recente foto van de houder kan eveneens worden gevraagd.

De Klant kan tot vier (4) dagen voor de Aankomstdatum op dit pakket intekenen.

Verloren of gestolen Pakketten worden niet vervangen. Elk geboekt en betaald Pakket dat tijdens het Verblijf niet door de houder wordt gebruikt, wordt niet omgeruild of terugbetaald.

Een Pakket is persoonlijk, niet overdraagbaar en niet overdraagbaar gedurende de gehele geldigheidsduur. De houder moet op elk moment tijdens de duur van het verblijf, met name bij controles door de bevoegde autoriteiten, zijn Pakket kunnen tonen en het eigendom ervan kunnen aantonen.

Frauduleus gebruik of vervalsing van het pakket kan strafrechtelijk worden vervolgd en tot schadevergoeding worden veroordeeld.

De klant die houder is van de skipas is verplicht zich te houden aan de veiligheidsvoorschriften voor het vervoer op de skiliften van het skigebied.


De Klant heeft de mogelijkheid zich te abonneren op :
- verzekering voor de annulering of onderbreking van het verblijf (hierna te noemen "Annulerings-/verblijfsonderbrekingsverzekering");
- Annuleringsverzekering bij gebrek aan of overmaat aan sneeuw (hierna te noemen "Annuleringsverzekering bij gebrek aan of overmaat aan sneeuw");
- verzekering ter dekking van personen tijdens hun skiactiviteiten (hierna "Ski Day Insurance");

5.1  Annulering/verblijfsonderbreking verzekering

Bij het online boeken van het verblijf heeft de Klant de mogelijkheid om een annulerings- en onderbrekingsverzekering af te sluiten bij de maatschappij MUTUAIDE.

De verzekering staat de volledige terugbetaling van de prijs van de geboekte accommodatie toe tot de dag voor het begin van het verblijf.

De kosten van de aangeboden verzekering variëren naargelang de accommodatie en de duur van het verblijf.

De algemene verzekeringsvoorwaarden zijn rechtstreeks online toegankelijk via de volgende linkhttps://static.locasun.com/pdf/assurance-gritchen/ipid_4106.pdf en moet uitdrukkelijk door de Klant worden aanvaard vóór elk abonnement.

5.2  Sneeuwvalverzekering

In skigebieden boven 1.200 meter hoogte kan de Cliënt bij de maatschappij MUTUAIDE Le Client een Verzekering voor Gebrek aan of Overmaat aan Sneeuw afsluiten. De algemene voorwaarden van de verzekering zijn direct online toegankelijk door te klikken op de link en moet uitdrukkelijk door de Klant worden aanvaard vóór elk abonnement.


Onafhankelijk van LOCASUN kan een plaatselijke referent (hierna de "plaatselijke contactpersoon" genoemd) voor bepaalde Accommodaties onder eigen verantwoordelijkheid aan de Vakantiegangers aanvullende diensten en voordelen aanbieden (extra bed, handdoeken, schoonmaak, toeslag voor huisdieren, zwembad, enz. LOCASUN verstrekt ter informatie de prijzen voor de aanvullende diensten en voorzieningen die door het Plaatselijk Contact worden aangeboden. Deze prijzen zijn indicatief en kunnen door de plaatselijke contactpersoon worden gewijzigd.

Informatie over sport- en vrijetijdsactiviteiten wordt door de bureaus voor toerisme uitsluitend ter informatie verstrekt. LOCASUN kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

LOCASUN kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade die de Klant en/of de Vakantiegangers lijden in het kader van de Aanvullende Diensten of enige andere dienst die niet onder de Accommodatiedienst valt.


Naast de Hosting Service Prijs kunnen extra kosten in rekening worden gebracht, zoals:
- de toeristenbelasting, geïnd namens de gemeenten, berekend per persoon en per dag;
- huurkosten (bv. water, elektriciteit, internet, enz.).

Deze extra kosten, die door LOCASUN of door de plaatselijke contactpersoon kunnen worden geïnd, worden in de advertentie vermeld.


8.1  Gebruik van de woning en de uitrusting van de woning

Alle door LOCASUN aangeboden accommodaties worden aan de Klant en de Vakantiegangers ter beschikking gesteld voor recreatieve of toeristische doeleinden of in het kader van zakenreizen. Elk ander gebruik, met name voor commerciële doeleinden, is ten strengste verboden.

De Klant en de Vakantiegangers verbinden zich ertoe de Accommodatie en de uitrusting daarvan met zorg te gebruiken.

In de Accommodaties die een huishoudelijk reglement hebben, zijn de Klant en de Vakantiegangers verplicht om vanaf hun aankomst in de Accommodatie kennis te nemen van dit reglement, dat hen onmiddellijk en zonder voorbehoud bindt voor de duur van het Verblijf.

In ieder geval dienen de Klant en de Vakantieganger zich, ook bij afwezigheid van Huisregels, redelijk te gedragen.

Bij niet-naleving van het huishoudelijk reglement of ongepast gedrag behouden LOCASUN en de plaatselijke contactpersoon zich het recht voor de Cliënt te allen tijde te dwingen het terrein te verlaten. De Cliënt kan hiervoor geen vergoeding eisen.

De Klant en de Vakantiegangers profiteren van de voorzieningen en installaties van de Accommodatie die hun in het kader van de Accommodatiedienst ter beschikking worden gesteld, onder de uitsluitende en volledige verantwoordelijkheid van de Klant.

Gedurende de gehele duur van het verblijf dient de Cliënt erop toe te zien dat alle meubilair of andere voorwerpen die de Accommodatie inrichten (met inbegrip van de tuin) binnen de grenzen van de gereserveerde Accommodatie blijven. Indien door nalatigheid van de Cliënt frauduleuze verhuizingen plaatsvinden, behouden LOCASUN en de Plaatselijke Contactpersoon zich het recht voor de Cliënt aansprakelijk te stellen. In voorkomend geval kunnen de kosten op de Klant worden verhaald.

De Klant verbindt zich ertoe LOCASUN schadeloos te stellen voor alle schade en beschadigingen die hij en/of de Vakantiegangers tijdens hun Verblijf hebben veroorzaakt, zowel aan de Accommodatie als aan het meubilair en de uitrusting ervan, en die niet door de borgsom worden gedekt.

8.2  Dringende werken

De Cliënt verbindt zich ertoe toestemming te geven voor alle dringende en noodzakelijke ingrepen in de Accommodatie tijdens de verblijfsperiode. Voor zover deze uitzonderlijke en onvermijdelijke gebeurtenissen niet aan LOCASUN zijn toe te rekenen, kan de Opdrachtgever geen aanspraak maken op enige vergoeding voor de tijdens het Verblijf veroorzaakte overlast.


9.1  Aankomst

Vakantiegangers dienen zich aan te melden op het adres en het tijdstip zoals vermeld in het inschrijvingsbewijs en met het laatste.

Afhankelijk van de accommodatie en de ligging ervan, kunnen de gasten worden opgewacht door de plaatselijke contactpersoon, kunnen de sleutels vooraf per post worden toegestuurd of kunnen ze op een bepaalde plaats worden achtergelaten om door de gast te worden afgehaald.

In geval van verlate aankomst bij de Accommodatie zonder dat de Cliënt LOCASUN en de Plaatselijke Contactpersoon daarvan vooraf in kennis heeft gesteld, kan de toegang tot de Accommodatie worden geweigerd. De Klant heeft hiervoor geen recht op terugbetaling van het Verblijf. Indien de toegang tot het Verblijf wordt verleend, kan de Cliënt een vergoeding voor verlate aankomst in rekening worden gebracht.

In geval van niet verschijnen voor de verhuur binnen vierentwintig (24) uur en zonder bericht van de Klant, behouden LOCASUN en de Plaatselijke Contactpersoon zich het recht voor de Huurovereenkomst van rechtswege te ontbinden. De Klant kan hiervoor geen aanspraak maken op terugbetaling van het Verblijf.

Indien het aantal Vakantiegangers de capaciteit van de accommodatie overschrijdt, kan LOCASUN extra personen weigeren, met dien verstande dat kinderen onder de twee jaar als één persoon moeten worden geteld. Indien deze weigering niet in acht wordt genomen, kan LOCASUN de accommodatiedienst beëindigen.

Daarentegen kan LOCASUN, wanneer de capaciteit van de Accommodatie niet is bereikt en de Cliënt met één of meer extra personen die hij/zij aan het Verblijf wil toevoegen, een toeslag per persoon in rekening brengen. De Klant dient dit bedrag te betalen voordat hij de Accommodatie betreedt.

Bij aankomst in de Accommodatie moet de Klant de ter plaatse aanwezige specifieke documenten lezen en ondertekenen (zoals die betreffende veiligheidsinstructies, inventaris van de inrichting, specifieke inventaris, enz.)

De Opdrachtgever beschikt over een termijn van achtenveertig (48) uur na aankomst om LOCASUN schriftelijk in kennis te stellen van een aangetaste of beschadigde zaak, of van een defect of tekortkoming en dient tegelijkertijd de Plaatselijke Contactpersoon in te lichten.

Wanneer een voor het goede verloop van het Verblijf nadelige onregelmatigheid binnen de gestelde termijn door de Opdrachtgever is gemeld, stellen LOCASUN en de Plaatselijke Contactpersoon alles in het werk om deze situatie te verhelpen. De plaatselijke contactpersoon houdt LOCASUN op de hoogte van de verrichte inspanningen.

In geval van een latere betwisting over het bestaan van schade, defecten of beschadigingen aan de Accommodatie, het meubilair of de uitrusting ervan, worden deze laatste geacht in perfecte staat ter beschikking van de Vakantiegangers te zijn gesteld op de Datum van Aankomst.

9.2 Vertrek

De accommodatie moet in een schone en opgeruimde staat worden teruggegeven, met de vaat en het afval geleegd. Indien dit niet gebeurt, zullen de kosten voor de schoonmaak en het herstel worden ingehouden op de waarborgsom.

De Klant moet al het meubilair en andere inrichtingen (inclusief tuinen) weer op hun oorspronkelijke plaats zetten. De Klant moet ervoor zorgen dat de accommodatie wordt afgesloten en dat de sleutels op het aangegeven tijdstip aan de Plaatselijke Contactpersoon of aan de op de Toegangsbon vermelde locatie worden teruggegeven. Elk uur vertraging bij het inleveren van de sleutels kan leiden tot extra kosten voor de Klant.

Indien de Klant de sleutels vroegtijdig en buiten de gestelde termijnen wil ophalen, heeft hij geen recht op enige terugbetaling voor de periode waarin hij de Accommodatie niet heeft betrokken. Bovendien kan een vergoeding voor vervroegd vertrek in rekening worden gebracht..


De betaling van een waarborgsom door de Klant kan geschieden via een van de volgende betaalmiddelen:
- bankcheque;
- creditcard ;
- soorten.

Deze waarborg wordt uiterlijk binnen dertig (30) dagen na het einde van de Woondienst gedebiteerd ten belope van de bedragen die de Klant aan LOCASUN verschuldigd is voor herstellingen of veroorzaakte schade en/of gebroken of ontbrekende voorwerpen, schoonmaakkosten en, meer in het algemeen, voor elke directe of indirecte schade die door de Klant en/of een Vakantieganger tijdens de uitvoering van de Woondienst wordt veroorzaakt.

Indien het bedrag van de waarborgsom de vastgestelde schade of tekorten echter niet dekt, kan LOCASUN elke procedure toepassen om het bedrag van de herstellingen en reparaties te recupereren.

Het bedrag van de waarborgsom varieert naargelang de accommodatie en de bijzonderheden van het verblijf.


Alleen de Accommodaties waarvan de beschrijving en het Huurcontract de vermelding "dieren toegelaten" dragen, kunnen huisdieren herbergen. LOCASUN moet vooraf op de hoogte worden gesteld, haar akkoord geven en de Klant erop wijzen dat de toeslag ter plaatse moet worden betaald. Sommige accommodaties stellen als voorwaarde voor de toegang van huisdieren dat ter plaatse een geldig certificaat tegen hondsdolheid wordt overgelegd.

In ieder geval is het dieren van de 1e en 2e categorie overeenkomstig artikel L211-12 van de Code Rural and Maritime Fishing ten strengste verboden in de door LOCASUN aangeboden accommodaties te verblijven.

Vanaf het moment van aankomst in de accommodatie en tijdens de gehele duur van het verblijf zijn de vakantiegangers die met één of meer huisdieren verblijven als enige verantwoordelijk voor de handelingen van hun huisdieren.

Zij moeten ervoor zorgen dat hun huisdieren de rust, de veiligheid en het welzijn van andere vakantiegangers, het personeel of andere personen niet verstoren. Huisdieren zijn ten strengste verboden in bepaalde gemeenschappelijke ruimten van de accommodatie, zoals restaurants, zwembaden, groenzones of andere aangewezen ruimten en moeten aangelijnd zijn waar dat volgens de regels van de accommodatie vereist is.

In geval van niet-naleving van een van de bovenstaande regels behoudt LOCASUN zich het recht voor de toegang tot de Accommodatie te weigeren aan Klanten en Vakantiegangers met inhouding van de in het kader van de Huurovereenkomst gedane betaling.


12.1  Voorwaarden voor wijziging

Elke wijziging van de Accommodatiedienst, of het nu gaat om de duur van het Verblijf, de data of de keuze van de accommodatie, moet door LOCASUN worden goedgekeurd naargelang de beschikbaarheid en kan leiden tot wijzigingskosten.

Een verzoek om de duur van het Verblijf te verlengen geeft niet systematisch aanleiding tot wijzigingskosten, met uitzondering van het prijsverschil van de Verblijfsdienst.

Elk verzoek tot vermindering van de duur van het Verblijf wordt door LOCASUN beschouwd als een gedeeltelijke annulering die systematisch aanleiding geeft tot annuleringskosten.

Elk ander verzoek kan door LOCASUN worden beschouwd als een gedeeltelijke annulering.

12.2  Voorwaarden voor volledige of gedeeltelijke annulering

De Cliënt kan zijn reservering van de Woondiensten op elk moment voor de Aankomstdatum annuleren per aangetekende brief met ontvangstbevestiging of per e-mail gericht aan LOCASUN op de in artikel 20 van deze voorwaarden vermelde adressen.

De in aanmerking genomen datum van annulering is de datum die overeenkomt met de werkdag waarop LOCASUN per aangetekende brief met ontvangstbevestiging of per e-mail in kennis is gesteld van de annulering (hierna "datum van annulering").

LOCASUN zal dan overgaan tot terugbetaling van de door de Klant bij de reservering betaalde bedragen, binnen een termijn van dertig (30) dagen na de annuleringsdatum, onder de hieronder vermelde voorwaarden.

In geval van annulering behoudt LOCASUN de door de Opdrachtgever betaalde aanvraagkosten en het betaalde bedrag voor de verzekering indien deze is afgesloten.


De codeTO is aangegeven op elke advertentie.

- Bijzonder geval: als u een accommodatie boekt waarvan de advertentie in de rubriek "Contact" een van de volgende "CODE TO" vermeldt: 160, 171, 271, 317 of 1450, dan is in geval van annulering van de accommodatiedienst 100% van de annuleringskosten verschuldigd en dit vanaf het moment van de boeking (d.w.z. de volledige prijs van de accommodatiedienst zoals vermeld op het huurcontract wordt in rekening gebracht en kan niet worden terugbetaald).
Als er geen "CODE TO" op de advertentie staat, zijn de volgende kosten van toepassing als de accommodatie wordt geannuleerd:
Meer dan 35 dagen voor aankomst: 30% annuleringskosten.
Minder dan 35 dagen voor aankomst: 100% annuleringskosten.


12.3  Niet-annuleerbare, niet-terugbetaalbare, niet-omwisselbare, niet-wijzigbare reservering

De bovengenoemde voorwaarden voor wijziging en gedeeltelijke of volledige annulering van reserveringen zijn niet van toepassing op Speciale Reserveringen.

In een Speciale Boeking kunnen geen annuleringen, omwisselingen of wijzigingen van de datum, locatie, type accommodatie, persoon of anderszins worden aangebracht.

In geval van annulering of in geval van no-show voor een Speciale Reservering, om welke reden dan ook, wordt het totale bedrag van het Verblijf dat bij LOCASUN blijft, niet terugbetaald.


Een Klant kan zijn Huurovereenkomst geldig overdragen aan een vervanger (hierna de "Vervanger") op voorwaarde dat :
- de opdracht schriftelijk wordt gegeven vóór de Aankomstdatum;
- de Opdrachtgever LOCASUN ten minste zeven (7) dagen voor de Aankomstdatum per post of e-mail op de in artikel 20 van deze voorwaarden vermelde adressen heeft geïnformeerd;
- de vervanger binnen drie (3) dagen na de overdracht contact heeft opgenomen met LOCASUN.

In geval van niet-naleving van de drie bovengenoemde voorwaarden behoudt LOCASUN of de Plaatselijke Contactpersoon zich het recht voor de Plaatsvervanger de toegang tot de Accommodatie te weigeren. Noch de Klant noch de Plaatsvervanger kan aanspraak maken op restitutie van het Verblijf als gevolg van deze aan hen toe te rekenen beëindiging van de Huurovereenkomst.

De overdracht van het huurcontract maakt de plaatsvervanger partij bij het contract in plaats van de Klant. Hij moet derhalve het saldo van de gereserveerde accommodatie en de eventuele kosten die voortvloeien uit de overdracht van de huurovereenkomst betalen.

De plaatsvervanger is zelf verantwoordelijk voor het vervullen van de nodige administratieve formaliteiten en de tijd die nodig is om deze te verkrijgen (geldige identificatiedocumenten, paspoorten, visa, enz.). LOCASUN kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

De Klant en de Plaatsvervanger zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het saldo van de Hosting en eventuele overdrachtskosten, met name in geval van naamsverandering.


14.1  Voorwaarden voor verandering
14.1.1Kleine wijziging van de huurovereenkomst

LOCASUN kan vóór de aanvang van het Verblijf eenzijdig andere bepalingen van de Overeenkomst dan de Prijs wijzigen, mits deze wijziging van geringe betekenis is, hetgeen de Klant uitdrukkelijk erkent en aanvaardt.

LOCASUN zal Opdrachtgever op een duurzame drager op de hoogte stellen van de kleine wijziging.

14.1.2Wijziging van een essentieel onderdeel van de huurovereenkomst

Het optreden van een externe gebeurtenis waarop LOCASUN of de Plaatselijke Contact geen invloed heeft, kan de naleving van een van de essentiële onderdelen van de Huurovereenkomst onmogelijk maken.

Onder deze voorwaarden kan LOCASUN de Klant een wijziging van een essentieel onderdeel van de Huurovereenkomst of een vervangende Accommodatie voorstellen, die de Klant kan aanvaarden of weigeren.

Indien de Klant de wijziging of alternatieve accommodatie aanvaardt, maar dit leidt tot een vermindering van de kwaliteit van de reis, heeft de Klant recht op een passende compensatie.

Indien de Klant de wijziging of de alternatieve accommodatie weigert, wordt de Huurovereenkomst geannuleerd.

14.2  Annuleringsbeleid

LOCASUN kan de door de Klant gemaakte reservering annuleren. LOCASUN vergoedt de Cliënt de gedane betalingen binnen veertien (14) dagen na de annulering. De Klant heeft dan recht op schadevergoeding.


In geval van uitzonderlijke en onvermijdelijke omstandigheden die zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving daarvan voordoen en die de uitvoering van de Huurovereenkomst aanzienlijk beïnvloeden, kunnen de Cliënt en/of LOCASUN de Overeenkomst opzeggen.

LOCASUN zal dan binnen veertien (14) dagen na de annulering de cliënt de gedane betalingen terugbetalen. De Klant komt niet in aanmerking voor een aanvullende vergoeding.


De LOCASUN is verantwoordelijk voor de correcte uitvoering van alle uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.

LOCASUN wordt geheel of gedeeltelijk van haar aansprakelijkheid ontheven indien de niet-uitvoering of slechte uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan de Opdrachtgever, de Vakantiegangers of een derde, dan wel aan het optreden van een onvoorziene en onoverkomelijke gebeurtenis of aan het optreden van een geval van overmacht.

Gedurende de gehele duur van het Verblijf zullen LOCASUN en de Plaatselijke Contactpersoon de Vakantieganger bijstaan bij eventuele moeilijkheden.

LOCASUN verstrekt de Vakantieganger algemene informatie over paspoort- en visumvereisten, inclusief de tijd die ongeveer nodig is om een visum te verkrijgen en informatie over gezondheidsformaliteiten in het land.

De Vakantieganger dient zorg te dragen voor zijn voorwerpen en persoonlijke bezittingen. LOCASUN kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verlies, frauduleuze verwijdering, beschadiging of vernietiging van deze voorwerpen en bezittingen.


Eventuele klachten van Klanten moeten worden ingediend volgens de volgende procedure:
De Klant kan klachten indienen:
- met LOCASUN en de plaatselijke contactpersoon tijdens zijn verblijf. LOCASUN en de plaatselijke contactpersoon zullen hun uiterste best doen om aan zijn verzoeken te voldoen;
- binnen vijftien (15) dagen na afloop van het Verblijf per aangetekende brief of e-mail aan LOCASUN doen toekomen. Eventuele klachten worden binnen zestig (60) dagen na ontvangst van de brief of e-mail behandeld.

Indien dit proces niet wordt gerespecteerd, informeren wij u dat de kosten niet zullen worden gedekt, met name in geval van onderbreking van het verblijf.


Het recht dat van toepassing is op elke met LOCASUN gesloten Huurovereenkomst is het Franse recht.

In geval van een geschil verbinden de partijen zich ertoe om, alvorens enig geschil op te lossen, te goeder trouw samen te zoeken naar een minnelijke schikking. Elke klacht moet vooraf schriftelijk worden ingediend bij LOCASUN op het volgende adres LOCASUN Klantendienst 24 rue des Jeûneurs 75002 PARIJS (adres uitsluitend bestemd voor het ontvangen van post)

De partijen worden ervan in kennis gesteld dat zij ook een klacht kunnen indienen bij het Europees platform voor onlinegeschillenbeslechting op het volgende adres : https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show .

Overeenkomstig de artikelen L.616-1 en R.616-1 van de Consumentenwet heeft LOCASUN een systeem voor consumentenbemiddeling opgezet. De gekozen bemiddelingsinstantie is: SAS CNPM MÉDIATION - CONSOMMATION. Indien na een poging tot minnelijke schikking geen overeenstemming wordt bereikt, kan de consument een klacht indienen via de website: http://cnpm-mediation-consommation.eu of per post door te schrijven naar CNPM - MÉDIATION - CONSOMMATION, 27, avenue de la Libération - 42400 SAINT-CHAMOND.

Indien geen minnelijke schikking kan worden bereikt, kan het geschil aan de bevoegde rechter worden voorgelegd.


In het kader van de uitvoering van de Overeenkomst of het nemen van precontractuele maatregelen moet LOCASUN persoonsgegevens verzamelen over de Klant en, in voorkomend geval, de Vakantieganger, met name via de Website.

Alle voorwaarden waaronder LOCASUN deze persoonsgegevens verzamelt, verwerkt en opslaat, zijn te vinden op het volgende adres https://www.locasun.fr/cnil-et-confidentialite


Geen enkele tolerantie, van welke aard, omvang, duur of frequentie ook, mag worden beschouwd als het ontstaan van enig recht en mag op geen enkele wijze leiden tot beperking van de mogelijkheid om zich te allen tijde, zonder enige beperking, op elk van de clausules van deze Algemene Voorwaarden te beroepen.

Elk beding van deze Algemene Voorwaarden dat door een bevoegde rechter nietig of onwettig wordt verklaard, verliest zijn werking, maar de nietigheid ervan heeft geen invloed op de andere bepalingen, noch op de geldigheid van de Algemene Voorwaarden in hun geheel of op de rechtsgevolgen ervan.


LOCASUN is een geregistreerd reisbureau onder licentie IM095110020.

De financiële garantie van LOCASUN wordt verstrekt door GROUPAMA ASSURANCE-CRÉDIT & CAUTION 126 rue de la Piazza - 93199 NOISY-LE-GRAND CEDEX - Tel: 01 49 31 31 31.

De professionele verzekeraar van LOCASUN is Allianz I.A.R.D. 1 cours Michelet - CS 30051 - 92076 PARIS LA DEFENSE CEDEX.

Voor elk contact met LOCASUN kan Opdrachtgever gebruik maken van de volgende contactgegevens:
- per post naar 24 rue des Jeûneurs 75002 PARIJS FRANKRIJK. (adres uitsluitend bestemd voor de ontvangst van post)
- per e-mail naar het volgende adres: reservation@locasun.com
- per telefoon op het volgende nummer: 0820 900 406 (maandag-vrijdag: 9.30-19.00 uur - zaterdag: 9.30-12.30 uur / 13.30-18.00 uur)
- via het formulier in de rubriek "CONTACT" op de Site.

Standaardinformatieformulier voor contracten betreffende een reisdienst als bedoeld in 2° van I van artikel L. 211-1 van het Wetboek van Toerisme.

De aan u aangeboden combinatie van reisdiensten is een pakket in de zin van Richtlijn (EU) 2015/2302 en artikel L.211-2 II van het Wetboek van Toerisme. U profiteert derhalve van alle door de Europese Unie toegekende rechten die van toepassing zijn op pakketten, zoals omgezet in het Wetboek voor Toerisme. LOCASUN is volledig verantwoordelijk voor de goede uitvoering van het pakket in zijn geheel.

Bovendien heeft LOCASUN, zoals wettelijk vereist, bescherming om uw betalingen terug te betalen en, indien het vervoer in het pakket is inbegrepen, uw repatriëring te verzekeren in geval van insolventie. Voor meer informatie over essentiële rechten onder Richtlijn (EU) 2015/2302: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FR/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015L2302&from=EN. Door op de hyperlink te klikken krijgt de reiziger de volgende informatie:
Essentiële rechten uit Richtlijn (EU) 2015/2302 omgezet in het wetboek toerisme :
Reizigers krijgen alle essentiële informatie over het pakket voordat de reisovereenkomst wordt gesloten.
Zowel de organisator als de doorverkoper zijn verantwoordelijk voor de goede uitvoering van alle in het contract opgenomen reisdiensten.
Reizigers krijgen een telefoonnummer voor noodgevallen of contactgegevens om de organisator of verkoper te bereiken.
Reizigers kunnen hun pakket aan een andere persoon overdragen, met inachtneming van een redelijke opzegtermijn en eventuele extra kosten.
De pakketprijs mag alleen worden verhoogd indien specifieke kosten stijgen (bv. brandstofprijzen) en indien deze mogelijkheid uitdrukkelijk in het contract is voorzien, en mag in geen geval worden gewijzigd minder dan twintig dagen voor de aanvang van het pakket. Indien de prijsverhoging meer dan 8% van de pakketprijs bedraagt, kan de reiziger het contract opzeggen. Indien de organisator zich het recht voorbehoudt de prijs te verhogen, heeft de reiziger recht op een prijsvermindering indien de overeenkomstige kosten worden verlaagd. De reiziger kan het contract opzeggen zonder de opzeggingskosten te betalen en krijgt de gedane betalingen volledig terugbetaald als een van de essentiële elementen van het pakket, behalve de prijs, aanzienlijk wordt gewijzigd. Indien de professional die verantwoordelijk is voor het pakket, het pakket voor aanvang annuleert, hebben de reizigers recht op terugbetaling en eventuele schadevergoeding.
Reizigers kunnen het contract zonder betaling van annuleringskosten voor aanvang van het pakket annuleren in geval van uitzonderlijke omstandigheden, bijvoorbeeld als er ernstige veiligheidsproblemen op de bestemming zijn die het pakket kunnen beïnvloeden.
Bovendien kan de reiziger te allen tijde vóór de aanvang van het arrangement het contract opzeggen tegen betaling van een passende en gerechtvaardigde annuleringsvergoeding.
Indien na de aanvang van het pakket belangrijke onderdelen van het pakket niet kunnen worden geleverd zoals gepland, moeten de reizigers zonder extra kosten passende alternatieve diensten worden aangeboden. De reizigers kunnen het contract zonder betaling van een herroepingsvergoeding opzeggen indien de diensten niet conform het contract worden uitgevoerd, indien dit de uitvoering van het pakket aanzienlijk verstoort en indien de organisator het probleem niet verhelpt.
Reizigers hebben ook recht op een prijsvermindering en/of schadevergoeding in geval van niet of slecht uitgevoerde reisdiensten.
De organisator of doorverkoper moet bijstand verlenen indien de reiziger in moeilijkheden verkeert.
Bij insolventie van de organisator of doorverkoper worden de betaalde bedragen terugbetaald. Bij insolventie van de organisator of doorverkoper na aanvang van het arrangement en indien vervoer in het arrangement is inbegrepen, wordt de repatriëring van de reizigers gegarandeerd. LOCASUN heeft insolventiebescherming afgesloten bij GROUPAMA ASSURANCE-CREDIT & CAUTION. Reizigers kunnen contact opnemen met deze entiteit per post: 126 rue de la Piazza - 93199 NOISY-LE-GRAND CEDEX, e-mail: cautionvoyage@groupama-ac.fr, of telefoon 01 49 31 31 31, indien hun diensten worden geweigerd wegens insolvabiliteit van LOCASUN.
Richtlijn (EU) 2015/2302 omgezet in nationaal recht : klik hier